donderdag 29 november 2007

Wereld politiek College 6, 19 november


‘Sleutelen aan de democratie’


Vandaag hebben we beschouwend gekeken naar de democratie en hebben we de sterke en zwakke punten besproken.

Sterke kanten van de democratie:

*Gelijkwaardigheid van de mensen.
*We weten allen niet de waarheid dus laten we elkaar met rust
*Ongelijke verdienstelijkheid (je krijgt waar je voor werkt, meritocratie)

Zwakke punten van de democratie

*Gratie van het vrije woord kan ook misbruikt worden
*Spanning tussen regeringszorg en burgerzorg
*Democratie verteld niet in hoeverre de volksvertegenwoordiging oprecht is, er is populisme en paternalisme.
*We willen zowel vrede als vrijheid, waardoor er een paradox is ontstaan tussen controle en loslaten.

Problemen die voorkomen bij onze democratie:

*Mensen stemmen niet langer ideologisch
*Mensen stemmen niet meer op een programma, maar op een persoon, de uitstraling van de partij, op een enkel thema, op vertrouwen etc.
*Mensen stemmen op thema waardoor een partij de grootste kan worden die maar een thema heeft.

Het nieuwe stem voorstel van Dhr. Ouweneel sprak me bijzonder aan. Ik vind het wel een goed idee om meer op punten te gaan stemmen. Op die manier worden de partijen een stuk transparanter en ook de formatie word op deze manier veel directer. Ik vind de manier waarop de formatie plaatsvindt wat vaag en het is voor mij ook nooit duidelijk hoe ze precies tot een uiteindelijke formatie komen. Ik vertrouw het om deze reden ook niet helemaal. Zo een directe manier van stemmen is daar een goede oplossing voor. Het is ook prettig dat je dan een keer in de vier jaar heel uitvoerig kunt stemmen in plaats van dat er talrijke referenda komen. Het komt ook tegemoet aan de menselijke behoefte aan erkenning. Ik zou me een stuk meer serieus genomen voelen wanneer er niet gesjoemeld zou worden tijdens de formatie en ik mijn stem directer in de politiek zou terug zien. Ik denk dat het thema stemmen mensen ook aanmoedigt om zich wat meer te verdiepen in de verschillende thema’s wat meer onderbouwde stemmen oplevert. Ik vraag me wel af hoe we tot een verdeling komen bij de zes stemmen. Ik denk dat het heel lastig zal zijn om daar tot overeenstemming te komen. Maar dit idee zou ik heel graag verder uitgewerkt zien en ik hoop dat het in Den Haag nog eens besproken en serieus genomen word.

Geen opmerkingen: